Wat Werkt voor Wie

Wat Werkt voor Wie in de Wereld van het Jonge Kind! Lees hier meer!

 

 

Nieuws Update:

Het schooljaar is begonnen! Daarmee ook de aanmelding van nieuwe basisscholen voor het onderzoek!

Let op: dit is het laatste jaar dat het onderzoek plaatsvindt. Meld uw school nu nog aan!

Wat Werkt voor Wie

Bewezen effectieve leestrainingen

 

In het onderwijsproject Wat Werkt voor Wie bieden wij digitale leesondersteuning in de vorm van computerspelletjes: Letters in Beweging en Bereslimme boeken.

 

Letters in Beweging

 

Voordat kinderen kunnen lezen, leren zij letters te koppelen aan klanken. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld dat het woord tent met de klank /t/ begint. Deze beginnende geletterdheid, een voorspeller van dyslexie, speelt een belangrijke rol in het leren lezen. Met het educatieve computerprogramma Letters in Beweging (Bereslim.nl) wordt deze beginnende geletterdheid geoefend. Letters in Beweging is een speelse en effectieve training voor kinderen om de ontwikkeling van het fonemische bewustzijn te versterken. Om de motivatie van kinderen te bevorderen, spelen kinderen met de letters van de eigen naam. De eigen naam is vertrouwd en in geschreven taal herkennen kinderen hun eigen naam vaak als eerste.

 

De spelletjes zijn zo geprogrammeerd dat kinderen in hun eigen tempo werken en op een niveau dat ze aankunnen. Zo wordt er bijvoorbeeld extra herhaling geboden door de computer tutor wanneer er fouten worden gemaakt, maar kan het programma ook versnellen wanneer een leerling de stof beheerst. Op deze wijze is het mogelijk om onderwijs op maat te bieden.

 

Bereslimme Boeken

 

De Bereslimme prentenboeken worden voorgelezen door een verteller en ook bevatten de boeken geanimeerde plaatjes, geluiden en interactieve elementen. Lezen was nog nooit zo leuk…en leerzaam! Het is wetenschappelijk bewezen dat de digitale prentenboeken zorgen voor een beter begrip van het verhaal én dat de boeken bijdragen aan de woordenschat van kinderen. In de verhalen zijn er vragen over de tekst geïntegreerd. Ook deze leestraining is geheel adaptief. Op het moment dat een leerling niet het juiste antwoord op de vraag weet, geeft de ingebouwde tutor het kind de feedback die het nodig heeft om het goede antwoord te kunnen geven.

 

Deelname aan het onderzoeksproject biedt leerkrachten de ervaring hoe een ICT-programma de kloof tussen achterblijvers en de rest kan overbruggen met relatief kleine inspanningen van henzelf. Leerkrachten worden ondersteund bij de signalering en behandeling van de eerste tekenen van leesproblemen.

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved laatste update 30-9-2013